حمایت پنهان جمهوری اسلامی؛ مرگ آسان در ایران با مصرف مشروبات الکلی تقلبی

به‌دلیل ممنوعیت واردات و فروش مشروبات الکلی، بازار خریدوفروش مشروب دست‌ساز رونق فراوانی دارد

IRIBNews

 

رئیس سازمان پزشکی قانونی با تایید افزایش میزان مسمومیت با مشروبات تقلبی در ایران، اعلام کرده که میزان مرگ‌های ناشی از این مسمومیت‌ها ۳۰ درصد افزایش ‌یافته است.

در روزهای اخیر مسمومیت گسترده شهروندان استان‌های البرز، هرمزگان و آذربایجان که به‌طور سریالی درگیر عوارض ناشی از مصرف متانول شده‌اند، بار دیگر مسئله مصرف مشروبات غیراستاندارد را مرکز توجه قرار داده است.

پس از افزایش آمار کشته‌شدگان مسمومیت‌های کرج به ۱۹ نفر و بستری‌ شدن نزدیک به ۲۰۰ نفر در این شهر طی یک هفته گذشته، روز جمعه اخبار مسمومیت بیش از ۲۰ نفر در شهرستان حاجی‌آباد هرمزگان نیز منتشر شد که دو نفر از این شهروندان در بخش آی‌سی‌یو بستری شدند.

همچنین سرپرست شبکه بهداشت و درمان سردشت آذربایجان غربی نیز از مسمومیت هفت نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در این شهرستان خبر داد تا دامنه مسمومیت‌ها به سومین استان نیز برسد.

نیروی انتظامی مدعی شد عوامل توزیع مشروبات تقلبی را در البرز و هرمزگان شناسایی کرده و فرمانده انتظامی شهرستان حاجی‌آباد هم از دستگیری دو نفر و کشف مشروبات دست‌ساز خبر داده است. پیش‌تر نیز فرماندهی انتظامی استان البرز اعلام کرده بود با دستگیری عوامل توزیع مشروبات تقلبی توانسته‌اند به کارخانه‌ تولید اسپری مو و لوازم آرایشی در اشتهارد کرج برسند که الکل‌های صنعتی را خارج از شبکه و غیرقانونی به فروش رسانده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز نیز با رد این شایعه که افراد مسموم شده در یک مهمانی حضور داشته‌اند، اعلام کرد مسمومیت‌ها در نقاط مختلف استان رخ داده که نشانه توزیع گسترده مشروبات تقلبی در استان البرز است.

در ایران به‌دلیل ممنوعیت واردات و فروش مشروبات الکلی، بازار خریدوفروش مشروب دست‌ساز رونق فراوانی دارد و افراد سودجو با تولید مشروبات الکلی تقلبی، هر‌سال باعث مرگ بسیاری از شهروندان می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دامنه تولید مشروبات الکلی طی سال‌های اخیر به اکثر نقاط ایران رسیده و در زمان‌های مختلف اخبار مسمومیت شهروندان منتشر شده است.

آنچه سبب می‌شود با وجود هشدار پزشکان و انتشار اخبار مشابه بازهم مشروبات الکلی تقلبی در ایران قربانی بگیرند، به تغییر روند فروش آن‌ها بازمی‌گردد.

از اوایل دهه ۹۰ و با گسترش امکانات چاپ خانگی، فروشندگان مشروبات الکلی این تولیدات تقلبی را در بسته‌بندی محصولات صاحب‌نام خارجی عرضه کردند و این موضوع سبب شد بسیاری از شهروندان با ناآگاهی از تقلبی بودن این محصولات، به خرید و مصرف آن‌ها اقدام کنند.

کاربران رسانه‌های اجتماعی در تجربه‌هایی مشابه نوشته‌اند که صفحات بسیاری به تبلیغ و فروش محصولات خارجی اقدام می‌کنند و زمان خرید شباهت زیاد به محصول اصلی سبب می‌شود خریدار در اصل بودن آن تردید نکند و پس از مصرف دچار بدحالی و مسمومیت شود.

ضمن آنکه علاقه به ساخت مشروبات الکی در ایران سبب شده است بسیاری از افراد دستگاه‌های آبگیری نصب کنند و خریداران بتوانند میوه له‌شده و آبگیری شده را برای ساخت مشروبات الکلی تحویل بگیرند.

دادستانی استان تهران، اردیبهشت ۱۴۰۲، تولید و فروش آب انگور در میدان بزرگ میوه‌وتره‌بار تهران را مصداق تغییر کاربری دانست و اعلام کرد واحدهای صنفی باید دستگاه‌های آبگیری را جمع‌آوری کنند. موضوعی که به گفته کاربران رسانه‌های اجتماعی، از میزان خرید میوه برای ساخت مشروب کم نکرده است و بسیاری از فروشندگان محصول آب‌گیری شده را در محل مدنظر خریدار تحویل می‌دهند.

جامعه پزشکی ایران بارها در مورد پیامدهای ممنوعیت فروش الکل در ایران هشدار داده‌اند. برخی حقوق‌دانان نیز مدعی‌اند وقتی میزان مصرف در کشور با برخی کشورهای اروپایی برابری می‌کند، ممنوعیت عرضه محصول استاندارد تنها موجب رونق سودجویانی می‌شود که جان مردم را به خطر می‌اندازند.

روزنامه فرهیختگان سال گذشته طی گزارشی اعلام کرد بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، طی یک سال ۵۱۱ میلیون لیتر مشروبات الکلی به ارزش حدودا ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به فروش رسیده است. آماری که اگرچه محل تردید برخی مقام‌های قضایی قرار گرفت، اما انتشار گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان‌دهنده آن بود که سرانه مصرف الکل در ایران یک لیتر است و بین مصرف‌کنندگان نوشیدنی‌های الکلی، ایران رتبه نهم را میان ۱۸۹ کشور جهان دارد.

اما نکته نگران‌کننده درصد بالای مشروبات دست‌ساز است که نشان می‌دهد ۷۲ درصد مشروبات فروخته شده در ایران دست‌ساز‌ بوده‌اند‌، محصولاتی که در غیاب نظارت لازم، بدون استاندارد و رعایت اصول بهداشتی، در محیط‌های آلوده تولید و موجب مسمومیت و مرگ افراد می‌شوند.